Mrazené torty z Česka do sveta


Ako vás napadlo začať podnikať práve v oblasti cukrárstva?
Vzniklo to prirodzene počas môjho predchádzajúceho zamestnania, kde som mal na starosti strategické riadenie pekárensko-kaviarenských prevádzok pod rôznymi značkami. Snažil som sa vtedy zjednotiť produktové nastavenie a produktový mix. S tým vznikla aj potreba mať jednotný sortiment v cukrárstve – a od toho už bola len krátka cesta k potrebe prémiových, hlboko mrazených tort a dezertov.
Je ťažké preraziť na trhu so šokovo mrazenými tortami a zákuskami?
Na domácom trhu je to pomerne ťažšie – predovšetkým v klasických supermarketoch, kde sa kategória mrazených dezertov ešte len začína budovať. Aj koncoví spotrebitelia sa musia naučiť, že je možné kúpiť skvelú mrazenú tortu či dezert – bez zbytočných éčok, z prvotriednych surovín, často lepšie ako v cukrárni. A môžu ju mať kedykoľvek po ruke pre návštevu, oslavu a podobne.

Takže na zahraničnom trhu je to jednoduchšie?
Čo sa týka maloobchodu, v západných krajinách je táto kategória oveľa rozvinutejšia a ľudia sú viac zvyknutí pracovať s mrazeným sortimentom.
Je zahraničný a domáci trh rozdielny, pokiaľ ide o požiadavky spotrebiteľov?
Nemyslím si. Zákazníci čoraz častejšie vyhľadávajú kvalitu – jednoducho produkt z dobrých surovín, ktorý dobre vyzerá a chutí. Sú rovnakí a majú rovnaké očakávania. Rozdiel je skôr v cenovom nastavení. Paradoxne, menej kvalitná torta za dvojnásobnú cenu a rovnakú váhu v chladenom regáli je pre niektorých zákazníkov prijateľná, ale stále sa boja zaplatiť tú istú cenu za mrazený prémiový produkt. Rovnako sa s cenovou stratégiou musia naučiť pracovať aj nákupcovia jednotlivých reťazcov. Všeobecne je známe, že kategória mrazených produktov rastie a má budúcnosť. Vie sa, že výrobcovia už dnes dokážu vyrobiť produkty vo výbornej kvalite a že samotný produkt má ďalšie výhody – ale myslenie je stále nastavené na očakávanie nižšej ceny. A to sa musí zmeniť. Najmä pri potravinách zo špičkových surovín.
Cestujete veľa po svete, zbierate skúsenosti, zúčastňujete sa medzinárodných veľtrhov... Čo vám tieto veľtrhy prinášajú?
Je to skvelá príležitosť nielen stretnúť sa s potenciálnymi novými zákazníkmi a predstaviť im naše produkty a koncept, ale aj stráviť čas s našimi stálymi obchodnými partnermi, ukázať im novinky, prerokovať ich požiadavky na vývoj a získať spätnú väzbu z ich trhu.
Tento rok ste sa po prvý raz zúčastnili medzinárodného veľtrhu SIAL v Montreale. Čo ste si od tejto účasti sľubovali?
Chceli sme si zmapovať trh Severnej Ameriky a zistiť, či bude naše produktové portfólio zaujímavé pre tamojších zákazníkov – v oblasti B2B aj s našou retailovou líniou.
Takže sa chystáte preraziť aj v Severnej Amerike?
Mám určitú víziu do budúcna. Najskôr hľadáme vhodného partnera či partnerov v tomto regióne. V strednodobom horizonte by som rád vybudoval vlastné zázemie v USA na podporu a rozvoj obchodu.
Do koľkých krajín v súčasnosti exportujete?
Aktuálne asi do tridsiatich krajín sveta – napríklad Južná Kórea, Thajsko, Chile, škandinávske krajiny či Austrália. Teraz nás čaká veľa práce s budovaním silnejšej pozície na nemeckom trhu. Tam sa nám paradoxne dlhodobo nedarilo, ale časy sa menia. Tento trh je dosť konzervatívny. Pracujeme tiež na Japonsku, Španielsku a ďalších trhoch, najmä v južnej Európe, kde zatiaľ nemáme silnejšie predaje.
Sú to celkom exotické krajiny. Ako ste sa na tieto trhy dostali?
Je to štandardný postup. Väčšinou máme príležitosť sa po prvýkrát stretnúť práve na medzinárodných veľtrhoch, niekedy nás s ohľadom na naše meno oslovia priamo, a máme aj externého agenta, ktorý pôsobí najmä v Ázii a má na starosti našu prezentáciu.
Vyrábate torty aj pre svetové značky ako Costa Coffee, Starbucks či McDonald´s. Ako ťažké je dostať sa do ich výberu?
Je to o blízkej a dlhodobej spolupráci. Máme v tíme kolegyňu, ktorá má tento trh na starosti – sleduje dianie a trendy, a zároveň zabezpečuje, aby sa produkty medzi jednotlivými značkami kaviarenských sietí nekryli. Je to mravenčia práca.
Recepty pre tieto konkrétne značky vyvíjate sami alebo v spolupráci?
Väčšinou máme základnú ponuku pripravenú – možnosť výberu sezónnych výrobkov (napríklad vianočné či valentínske produkty) a noviniek do stálej ponuky. Niekedy príde aj konkrétna požiadavka od zákazníka na vývoj.
S McDonald´s vás však momentálne nespája len biznis...
So spoločnosťou McDonald´s sa už roky snažíme budovať obchodný vzťah a byť im partnerom aj pri vývoji nových produktov. V rámci dlhodobých vzťahov sa často rozvíja spolupráca aj v iných oblastiach. McDonald´s má svoj projekt – nadačný fond Dom Ronalda McDonalda, ktorý podporuje výstavbu domov slúžiacich ako zázemie pre rodiny dlhodobo hospitalizovaných detí s onkologickým alebo iným vážnym ochorením. A my sme mali tú česť začať spoluprácu s týmto prvým domom v Česku v motolskej nemocnici. Momentálne sme projekt podporili našimi produktmi. Vnímame ako našu „povinnosť“ spríjemniť všetkým rodinám a pacientom aspoň takouto maličkosťou všetky ťažké chvíle. Do budúcna zvažujeme aj finančnú podporu projektu, najmä s cieľom podporiť jeho rozšírenie a výstavbu ďalších podobných zariadení po celom Česku.
Rozširujete a prispôsobujete svoj rast aj rastu výrobných liniek a vybavenia?
Musíme – neustále investujeme každé možné euro do nových technológií. Momentálne sme nainštalovali novú baliacu linku, ktorá nám umožní reagovať aj na vyšší dopyt po retailovom balení našich výrobkov.

Začínate prenikať aj do retailu – objavujete sa v predajniach Lidl, Billa alebo Rohlík.cz. Ako sa dostávate do povedomia bežných kupujúcich?
To je otázka na našu marketingovú manažérku, ale v zásade sa snažíme komunikovať našu značku a produkty nielen cez sociálne siete, ale aj prostredníctvom PR. V spolupráci s reťazcami tiež cez spoločné promo akcie. Budujeme tiež povedomie o celej kategórii mrazených dezertov – vysvetľujeme a edukujeme spotrebiteľov o mrazených potravinách. Chceme byť lídrom tejto kategórie na lokálnom trhu.
Aká je vaša obľúbená torta?
Čokoládová torta s príchuťou yuzu a naša Chill out torta – je z lahodnej čokoládovej ganáže so štipkou prírodného chilli a dokonale hladkého a jemného mangovo-marakujového mousse.